Dimecres 24 - juny - 2026
No Result
View All Result
Digital Andorra
  • Inici
  • Societat
  • Política
  • Successos
  • Opinió
  • Tribunals
  • Economia
  • Tendències
  • Pirineu
  • Inici
  • Societat
  • Política
  • Successos
  • Opinió
  • Tribunals
  • Economia
  • Tendències
  • Pirineu
No Result
View All Result
Digital Andorra
No Result
View All Result

Un mort, 2 crítics, 10 ferits i cap mitjà nacional francès recull l’accident: l’Arieja abandonada a la seva sort

És trist constatar com el departament fronterer és ignorat per bona part de França

per Ricard Poy
21/08/2025
a Societat
2
Una de les motos de l'accident mortal. Foto: LDM.

Una de les motos de l'accident mortal. Foto: LDM.

Share on FacebookShare on Twitter

La carretera que uneix l’Arieja i el Pas de la Casa, amb l’RN20 i l’RN22, és vergonyosa. Estreta, plena de revolts, perillosa, mal conservada, mal protegida de les allaus… I tot això quan és una de les carreteres locals més transitades del sud de França. Els milers i milers de francesos que van i venen del Pas, especialment el cap de setmana, s’han de jugar la vida. Si algú es molesta en entrar al Google francès i posar accident RN 20 pot ser que plori. Està justificat. Accidents i més accidents. Ferits i més ferits. I morts i més morts. Cada any hi ha diverses defuncions. Potser el que més impacta és el de l’agost de 2022 a Ax-les-Thermes amb sis morts, dos d’ell menors. I no és un cas puntual. 28 de juny motorista mort. La primera setmana de juliol onze accidents amb diferents ferits crítics. Al març, un xoc frontal a Tarascon amb dos crítics i dos ferits més. Al mateix poble fa deu dies un altre xoc frontal.

Dissabte a Cabannes. Sis vehicles, que anaven o venien d’Andorra, implicats. Un motorista mort, dues persones en estat crític i deu ferits més. Atenció. A Cabannes aquest mateix gener va haver-hi un accident amb tres vehicles implicats i deu ferits, quatre molt greus. La repercussió de l’accident de dissabte a la premsa francesa, fora dels mitjans de l’Arieja, ha estat gairebé testimonial. L’Arieja continua sent l’aneguet lleig de l’Hexàgon. Ignorada. Deixada de la mà de Déu. Oblidada. Abandonada a la seva sort. A l’impuls per fer créixer la regió ni està, ni se l’espera. Escassíssimes oportunitats laborals, molta pagueta, molta ajuda al lloguer i molta emigració cap a altres zones de França. Possiblement és la part de l’estat veí amb menys immigrants. Si no hi ha oportunitats ni pels de la terra, encara més difícil pels que venen a la recerca d’un futur millor.

El futur no és massa esperançador. Andorra, més enllà de la relació comercial, ha de ser capaç de, per una vegada, mirar cap el nord. La interrelació amb l’Arieja és la millor notícia per a la comarca veïna. La idea de desenvolupar una zona franca de producció que aporti feina i riquesa seria un bon començament. I possiblement França deixaria de, possiblement de forma involuntària, continuar obviant a la zona en entendre que, al cap i a la fi, s’acaben gastant bona part dels ingressos a Andorra. I deuen tenir por del volum al qual s’arribaria amb una carretera en un estat mínimament decent.

Si es comencen a desenvolupar projectes conjunts en aquest territori que ajudin al seu creixement és molt possible que les vies de comunicació acabin millorant. Hi hagi un flux encara més important de gent en els dos sentits i no només per a comprar. Per què no viure? I de pas s’aconseguiria disminuir una mica aquesta tendència del Principat des de fa trenta anys ha estat absolutament girada envers el sud, social i econòmicament, obviant que cada cop que s’ha estat en un moment delicat ha estat el nord i el cap d’estat que compartim el que ens ha tret les castanyes del foc.

Ricard Poy

Ricard Poy

Notícia següent

Arignac, la petita aldea atrapada pel trànsit cap a Andorra

Més comentat 2

  1. Marcel says:
    10 mesos ago

    Us felicito, ja es hora que Andorra deixi d’estar d’esquena a França.
    Tenim el país d’un dels nostres Coprínceps oblidat.
    Del Ariege només se’n parla al Pas.

    Respon
  2. Cinto says:
    10 mesos ago

    Molt bona reflexio, Andorra ha de mirar mes al nord i menys al convuls sud.

    Respon

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Més notícies

Vista aèria d'Andorra / Arxiu

El secret del 40% del territori d’Andorra: com els seus boscos salven el Principat del CO2

23/06/2026
Cues a Immigració. Foto: Arxiu.

El motiu darrere de la quota extraordinària de treballadors que ja genera debat a Andorra

23/06/2026
Un vehicle de la policia (Foto: Arxiu ANA).

Les investigacions sobre les agressions d’Encamp avancen “a bon ritme”

23/06/2026
Un moment de la trobada de membres de Virtus amb els joves.

Rebuig frontal de Virtus per les agressions a Encamp

23/06/2026
Unes manelles de la policia (Foto: Policia d'Andorra).

Detingut un home per possessió i difusió de pornografia infantil

23/06/2026
Un policia atenent una trucada.

La nova denúncia que vincula més violència al mateix grup que va atacar Marsenyach a Andorra

23/06/2026
Tuit del popular Rafael Hernando denunciant el vicle Clavegueres del PSOE, partits que donen suport al Govern espanyol i BPA / X

Documents de Leire Díez revelen que la victimització de BPA al Congrés es va pactar amb partits i testimonis, “finançat per exdirectius de BPA”

23/06/2026
El comú de la Massana ha traslladat el departament de Benestar Social i Gent Gran a peu de carrer. Foto: Comú de la Massana

La nova aposta de la Massana per facilitar la vida als ciutadans

23/06/2026
Digital Andorra

© 2020 POYCOM

Navega el lloc

  • Digital Andorrà
  • Anuncia’t al +376 332357

Segueix-nos

No Result
View All Result
  • Inici
  • Política
  • Societat
  • Successos
  • Tendències

© 2020 POYCOM