L’aplicació del nou protocol Entry-Exit System (EES) que entra en vigor el 12 d’octubre per als immigrants extracomunitaris que es moguin per l’espai Schengen comportarà afectacions a les fronteres andorranes. Tots els residents extracomunitaris surtin d’Andorra són susceptibles del control obligatori per constatar que es troben en situació legal. El control serà exhaustiu i preveu, a més de la documentació i el motiu del viatge, la recollida de dades biomètriques com empremtes dactilars i foto. Andorra negocia amb Brussel·les per evitar que el protocol acabi col·lapsant la zona fronterera.
La Unió Europea activarà el seu nou model de control fronterer el diumenge 12 d’octubre, data a partir de la qual entrarà en funcionament de manera progressiva fins a la seva total operativitat, prevista per al 10 d’abril de 2026. El sistema d’Entrada i Sortida de la UE és un nou sistema informàtic automatitzat que registrarà les entrades i sortides de l’Espai Schengen d’aquells ciutadans nacionals de tercers països no integrats en aquest acord europeu de lliure circulació de persones. A més, aquest nou registre digital eliminarà el requisit del segellament del passaport dels viatgers que accedeixen o abandonen el territori europeu.
La Unió Europea obliga a tots els estats, com Andorra, amb fronteres amb estats comunitaris a aplicar aquesta directiva que busca frenar el lliure moviment d’immigrants en situació irregular que puguin acabar quedant-se a l’espai Schengen. S’està acabant de negociar com s’implementa el sistema perquè sigui el més efectiu possible amb els menors inconvenients possibles en els passos fronterers.
Les dades que es recolliran de cada ciutadà extracomunitari seran:
Dia i hora de l’entrada a l’espai Schengen.
Lloc d’entrada i de destí.
Motiu del viatge.
Dades personals i documentació.
Dades biomètriques (foto).
Empremtes dactilars.









