Cada vegada que un youtuber instal·lat a Andorra obre la boca sobre impostos, sanitat o el seu estil de vida, la imatge del Principat a Espanya queda una mica més tocada. I el problema ja no és només fiscal. El relat que s’està imposant és molt més destructiu: el d’un país que viu còmodament aprofitant-se del sistema espanyol mentre acull creadors de contingut que marxen només per pagar menys.
La influencer Jennifer Baldini s’ha convertit en protagonista d’una nova polèmica a les xarxes socials després de revelar que havia tornat a Espanya per rebre atenció mèdica després de patir complicacions relacionades amb una operació d’augment de glutis practicada a Andorra. La creadora de contingut per a adults, coneguda per la seva activitat en plataformes com ‘OnlyFans’, va compartir la seva situació personal a les xarxes socials, fet que va desencadenar una onada de comentaris crítics per part d’alguns usuaris.
Bona part de les reaccions qüestionaven que, tot i residir a Andorra, Baldini recorregués al sistema sanitari espanyol en un moment de necessitat. Davant d’aquestes crítiques, la influencer va defensar la seva decisió assegurant que, “quan les coses es compliquen, és el que hi ha”, en referència al seu retorn a Espanya per rebre atenció mèdica.
La imatge d’Andorra per terra
El cas de Baldini és especialment sagnant perquè ho té tot. Al ciutadà espanyol que li arriba la notícia quina imatge que li queda? Una milionària egoista que no volen contribuir al seu país d’origen. És milionària gràcies a una activitat relacionada amb el sexe que, per cert, Andorra acaba d’equiparar a la prostitució. Els milions que s’estalvia en impostos per viure al Principat els usa per fer-se el cul més gros per obtenir més ingressos. Andorra com és un país de pirates, cau d’evasors fiscals, té una sanitat ‘txunga’ on si et vas a posar cul igual acabes mort. La milionària quan té por corre a Espanya perquè la salvi una sanitat ‘comme il faut’.
La pràctica totalitat dels mitjans espanyols importants s’han fet ressò. Les xarxes socials carreguen fort contra Baldini, els youtubers i el Principat. I cada cop que passa un cas l’odi puja un grau. La idea que Andorra, a través dels impostos dels youtubers, s’està aprofitant d’Espanya possiblement ja és majoritària.
Una influencer defensa anar d’urgències a Espanya per una mala cirurgia d’augment de glutis a Andorra: “Ho seguiré fent”
La creadora de contingut i influencer Jennifer Baldini ha estat al centre de la polèmica després de revelar que, tot...
L’últim exemple l’ha deixat l’exàrbitre Eduardo Iturralde González, que en un vídeo carregava contra els youtubers residents a Andorra assegurant que, si han marxat per tributar menys, després no haurien d’anar a Espanya a utilitzar la sanitat pública. Un discurs que cada vegada connecta més amb una part de l’opinió pública espanyola i que està alimentant una caricatura profundament injusta del Principat.
L’enfadament de bona part de la societat espanyola amb els youtubers residents al Principat, i derivadament amb Andorra, ja supera tot l’acceptable. Ja s’ha convertit en objecte de crítica fins i tot enmig de retransmissions de parits de la Lliga espanyola.
El exarbitro y ahora comentarista de la Cadena SER, Iturralde González, habla sobre los influencers que se van a Andorra y luego vuelven cuando están enfermos.
🗣️ “Son unos hipócritas” pic.twitter.com/zCPh1j97bZ
— Víctor Ayora (@victorayora) May 10, 2026
Perquè el problema és que molts espanyols ja no diferencien entre els interessos particulars d’uns quants influencers milionaris i la realitat d’Andorra com a país. Es barreja tot. Es transmet la idea que el Principat és una mena de refugi fiscal egoista que, a sobre, descarrega els seus costos sanitaris sobre els contribuents espanyols. I això és senzillament fals.
Lògica demogràfica
Andorra no utilitza gratuïtament la sanitat espanyola. Existeixen convenis sanitaris bilaterals tant amb Espanya com amb França que permeten l’atenció dels ciutadans andorrans fora del país i, al mateix temps, dels ciutadans fronterers d’aquests estats a Andorra. El Principat paga aquests serveis. No és caritat ni aprofitament. És cooperació sanitària entre territoris petits i propers.
A més, molts dels tractaments que es fan fora responen a una qüestió purament tècnica i demogràfica. Andorra no pot tenir absolutament totes les especialitats mèdiques possibles perquè no té massa crítica suficient de pacients. És una realitat matemàtica. Passa amb serveis altament especialitzats com la radioteràpia, determinades cirurgies complexes o alguns tractaments oncològics. Exactament igual que moltes regions europees petites deriven pacients a hospitals de referència.
El problema és que els youtubers han acabat convertint Andorra en una marca tòxica dins del debat públic espanyol. Han projectat la imatge d’un territori ple de gent que “s’emporta els diners” però continua exigint serveis del país d’origen quan li convé. I cada polèmica, cada vídeo arrogant i cada declaració frívola reforça encara més aquesta percepció.
El risc és cada cop més gran
Mentrestant, la realitat del país queda sepultada sota el soroll. Els treballadors fronterers, els convenis internacionals, la cooperació sanitària o el funcionament real del sistema passen a ser irrellevants davant la viralitat d’un influencer parlant dels seus impostos o d’una operació estètica. I el cost reputacional per a Andorra és cada vegada més alt.
Realment Govern i tots els grups polítics, excepte els populistes d’extrema dreta, no es plantegen d’una vegada per totes si ens compensa? Fins on permetrem que arrosseguin el nom d’Andorra? Tants milions aporten en impostos que val la pena?
L’afartament a Espanya és de tal magnitud que Hisenda ha canviat els criteris de tributació. Va a per ells. Viure a Andorra ja no serà suficient per no pagar impostos a Espanya. Primer avís.
El nou criteri tributari d’Hacienda posa en risc la residència de molts youtubers a Andorra
El Tribunal Econòmic-Administratiu Central (TEAC) espanyol va desestimar la reclamació presentada pels dos creadors de contingut, que pretenien frenar l’expedient...
Què passarà si aquesta imatge d’Andorra a l’exterior continua disparada cap a la imatge d’un cau de pirates? Què passarà si un estat europeu, especialment ara que de moment no tindrem acord amb la UE, insta Brussel·les a que obligui Andorra a posar fi a un règim fiscal perquè el qualifiquin de perniciós per a altres estats europeus?
🚨Jennifer Baldini, “modelo” de OnlyFans, sufre complicaciones en Andorra tras una operación estética para aumentarse el culo… y termina corriendo a la sanidad pública española.
Muy liberal hasta que necesita los servicios públicos de la nación. pic.twitter.com/lKngT7FpLh
— Pablo González Gasca (@PabloGzlGasca) May 7, 2026

