“L’acord amb la UE, repeteixo, serà sotmès a referèndum perquè qui decidirà és la ciutadania”

Xavier Espot manté el compromís que la decisió final recaigui en la ciutadania mitjançant una consulta vinculant

Xavier Espot / Arxiu

Xavier Espot / Arxiu

El referèndum sobre l’acord d’associació amb la Unió Europea tornarà a situar-se entre els principals eixos del debat d’orientació política. Tot i que la tramitació de l’acord continua pendent de les reticències de Bulgària, el cap de Govern, Xavier Espot, manté el compromís que la decisió final recaigui en la ciutadania mitjançant una consulta vinculant.

Durant el darrer debat d’orientació política, Espot ja va reiterar que la voluntat del Govern és mantenir aquest compromís. El pròxim debat d’orientació serà l’últim de la seva carrera política.

El Cap de Govern afirma a Andorra Televisió que “aquest acord, ho repeteixo, serà sotmès a referèndum perquè sigui la ciutadania qui decideixi el rumb del nostre país.”

La gran incògnita és si aquesta consulta es podrà convocar abans que acabi l’actual legislatura o si, per contra, acabarà sent un dels primers grans dossiers que haurà d’afrontar el futur cap de Govern.

Avortament

Un altre dels assumptes que previsiblement tornarà a centrar el debat és la despenalització de l’avortament. Les negociacions amb el Vaticà continuen sense avenços significatius i l’Executiu encara no ha presentat la proposta tècnica anunciada. En aquest context, no s’esperen canvis substancials respecte al discurs que Espot va defensar ara fa un any.

“Com sempre hem dit, l’equilibri mai és senzill. Però sí que és necessari, i més en el context d’una situació que ens obliga a conciliar dos objectius als quals no estem disposats a renunciar: els drets sexuals i reproductius de les dones i el manteniment del coprincipat parlamentari. Aquest procés ha de garantir també la no penalització ni de la dona que opta per l’avortament, ni dels professionals sanitaris que l’acompanyen dins del marc establert per la llei.”

Habitatge

L’habitatge també tornarà a ocupar una part important del discurs del cap de Govern. En el debat de l’any passat, Espot ja va advertir que la desintervenció dels lloguers aprovada a principis de juny era una mesura que difícilment deixaria satisfetes totes les parts implicades i va apel·lar al diàleg per trobar un punt d’equilibri.

Segons el Cap de Govern, “haurem de trobar un punt d’equilibri fonamental i que preservi l’interès general. No podrem abraçar ni la totalitat de les receptes de les associacions o les agrupacions que representen els propietaris, ni les de les que representen els llogaters. I caldrà capacitat de diàleg i generositat per part de tots els actors concernits, també per part, i així ho espero, dels grups parlamentaris d’aquesta cambra.”

Aquella crida al consens, però, no s’ha traduït en un acord entre propietaris i llogaters. Per aquest motiu, s’espera que en el debat d’enguany el cap de Govern faci balanç de les polítiques impulsades en matèria d’habitatge.

Amb especial atenció al desenvolupament del parc públic, al programa d’avals per facilitar la compra del primer habitatge i a les possibles mesures d’acompanyament per als llogaters afectats per la descongelació dels contractes.

Exit mobile version