La presidenta del Congrés dels Diputats, Francina Armengol, ha reiterat aquest dilluns el suport d’Espanya al procés d’acostament d’Andorra a la Unió Europea i a la futura signatura de l’Acord d’Associació, tot posant a disposició del Principat l’experiència acumulada per l’Estat espanyol durant les quatre dècades de pertinença al bloc comunitari.
Durant la inauguració del II Fòrum Parlamentari Consell General-Congreso de los Diputados, Armengol ha qualificat l’aproximació progressiva d’Andorra a la UE de “projecte de gran importància estratègica” per a Espanya i ha assegurat que Madrid ha acompanyat aquest procés “des del principi de la negociació” i ho continua fent “amb respecte, amb proximitat i amb esperit constructiu”.
“Enormes” beneficis
La presidenta del Congrés ha defensat que els diferents acords tancats entre Andorra i la Unió Europea han anat configurant un marc jurídic bilateral que es veuria “pertinentment consolidat” amb la signatura de l’Acord d’Associació, una fita que, segons ha afirmat, comportaria “enormes beneficis per a ambdues parts”.
Espanya veu “massa optimista” tancar els límits de la frontera amb Andorra aquest any
La negociació per delimitar definitivament la frontera entre Andorra i Espanya encara haurà d’esperar. L’ambaixador d’Espanya al Principat, Carles Pérez-Desoy,...
En aquest sentit, Armengol ha explicat que Espanya ha posat a disposició de les autoritats andorranes els coneixements adquirits al llarg de quaranta anys com a estat membre de la UE, compartint assessorament institucional, coneixements tècnics i bones pràctiques en àmbits com l’adaptació normativa, el funcionament del mercat interior, les polítiques sectorials o la gestió administrativa.
Vincles històrics
Més enllà de la qüestió europea, la presidenta del Congrés ha reivindicat els vincles històrics entre Andorra i Espanya, assegurant que les fronteres entre els dos països “mai han estat barreres, sinó espais d’encontre”. També ha destacat l’existència d’una comunitat de valors i afectes forjada durant segles i ha assenyalat el català com “un dels pilars més sòlids” de les relacions bilaterals.
Crítica de Marc Urgell a aturats a Espanya: “Prefereixen cobrar de l’Estat”
L'advocat i empresari resident a Andorra Marc Urgell va fer valorar al pòdcast SPICY4TUNA la realitat del mercat laboral espanyol....
Armengol ha remarcat, finalment, que el fòrum parlamentari entre les dues cambres neix amb la voluntat d’esdevenir un espai estable de reflexió i cooperació per abordar reptes compartits, com ara la intel·ligència artificial, la sostenibilitat, l’educació, la cohesió social o el desenvolupament econòmic, així com per reforçar la col·laboració en l’àmbit iberoamericà i mediterrani.
Cap menció a l’acord
Tot i el suport explícit expressat per Armengol a l’acostament a Europa, Ensenyat ha admès posteriorment que la qüestió no es va abordar durant la reunió mantinguda entre tots dos. “No n’hem parlat de l’acord, i és així. No és un tema que hem posat sobre la taula”, ha afirmat el síndic, que ha apuntat, però, que la qüestió podria estar sent tractada pels diputats espanyols i els consellers generals en el marc de les sessions de treball del fòrum.
“És possible que els diputats espanyols i els consellers andorrans a la reunió que estan tenint ara n’estiguin parlant, però nosaltres, en aquest cas, no hem parlat d’aquest tema”, ha afegit.
